Údaje o stavbe
Autori architektonického riešenia | Reming Consulting a.s., Ing. Martin Kardoš, Ing. Jozef Nižňan |
Projektant rozhodujúcej odbornej časti: | Ing. Jozef Nižňan, Ing. Martin Kardoš |
Hlavný zhotoviteľ: | Združenie Nimnica: Doprastav, a. s., TSS Grade a. s., Subterra a.s., Elektrizace Železnic Praha a. s. |
Hlavný stavbyvedúci: | Ing. Vladimír Samek |
Stavebník, developer: | Železnice Slovenskej republiky |
Dozorná činnosť: | DEC International s. r. o.; Ing. Kristián Obenau |
Celkové inv. nákl. (bez DPH): | 364,94 mil. EUR |
Doba výstavby | 07/2016 – 05/2022 |
Opis stavby
Modernizácia vybraných tratí železničnej siete Železníc Slovenskej republiky pozostáva z prestavby jestvujúcej železničnej cesty za účelom zvýšenia jej technickej vybavenosti. Hlavným cieľom stavby bolo modernizovať existujúcu železničnú dopravnú cestu v úseku Púchov – Žilina v požadovanom rozsahu tak, aby boli dosiahnuté parametre definované v medzinárodných dohodách. Železničná trať prechádza v danom úseku okresmi Púchov a Považská Bystrica v Trenčianskom kraji a okresmi Bytča a Žilina v Žilinskom kraji v celkovej dĺžka cca 39 km. Dosiahnutie traťovej rýchlosti 160 km/hod, ktoré je jedným z hlavných kritérií modernizácie, si vyžiadalo zmenu trasovania železničnej trate, a to predovšetkým v úseku Púchov – Považská Bystrica z dôvodu náročných existujúcich smerových pomerov. V traťovom úseku Púchov – Považská Bystrica bolo nutné premostenie Nosického kanála a koryta rieky Váh, prechod poza kúpele Nimnica tunelom a následný prechod železničnej trate ponad Nosickú priehradu do pôvodnej trasy. Tento úsek s dĺžkou takmer 16 km predstavuje zatiaľ historicky, investične aj technicky najnáročnejší projekt modernizácie železničnej trate. Výstavbou a realizáciou predmetného úseku modernizovanej železničnej trate sa okrem iného dosiahne skvalitnenie dopravnej infraštruktúry Železníc Slovenskej republiky homogenizáciou ťahu Bratislava – Žilina, zapojenie Slovenskej republiky do medzinárodných koridorov železničných trás, zrýchlenie a skvalitnenie kultúry cestovania, zvýšenie bezpečnosti odstránením úrovňových krížení, ako aj zlepšenie a skvalitnenie životného prostredia.
Z hľadiska stavebno-technického riešenia patria medzi najzložitejšie stavebné objekty mosty a železničné tunely. Úplnou novinkou je premostenie vodnej nádrže Nosice železničným mostom. Mimoriadna pozornosť sa venuje obzvlášť stavu podzemných vôd v kúpeľoch Nimnica, kde Železnice Slovenskej republiky od roku 2009 neustále monitorujú stav a kvalitu minerálnych vôd, resp. výdatnosť zdrojov. Tento proces prebieha kontinuálne a bude pokračovať aj po ukončení výstavby.
Zdroj: RTVS, stavbaroka.eu